JAK KUPOWAĆ?

 

W tej kwestii istnieją różne teorie, oczywiście istnieje również wiele czynników wpływających na podjęcie decyzji o zakupie [głównie finansowych]. Pokrótce postaram się przedstawić najważniejsze czynniki, które warto rozważyć przed podjęciem decyzji o zakupie.

 

1. Instrument w dużej większości analiz dokonanych zakupów nabywa się jeden raz w życiu. Oznacza to, że raz popełniony błąd może później rzutować złymi konsekwencjami przez szereg kolejnych lat, co może mieć bezpośredni wpływ na jakość i możliwość prawidłowej edukacji / przyjemność użytkowania oraz przekładać się cyklicznie na podwyższone wydatki związane z konserwacją instrumentu. Stąd proste wnioski:

 

a. instrument warto wybierać z wykwalifikowanym stroicielem, oraz,

b. opłaca się kupować instrumenty o najwyższej jakości – z klasy premium, ponieważ będą one długo utrzymywać swoją wartość, a w ewentualnym momencie sprzedaży pomogą odzyskać poniesione koszty.

 

c. mylnym jest myślenie, że na początkowy etap nauki dziecka „opłaca się” kupić jak najtańsze pianino, bo nie wiemy co z tej edukacji wyniknie … Chcąc nauczyć się jeździć samochodem, na kursie prawa jazdy nie wsiadamy na rower… podobnie z edukacją muzyczną, podejmując ja, aby doświadczyć pełni frajdy, jaką jest muzykowanie, warto podejmować naukę na instrumencie, który może nas wprowadzić w pełni w arkana i możliwości muzyki (rozkoszowanie się jakością barwy, możliwościami dynamiki, jakością techniczną instrumentu etc.), proces nauki nnie musi być nudny i żmudny. Edukacja choć bywa motorycznym i powtarzalnym zajęciem może być bardzo przyjemnym czasem, a dobry jakościowy instrument wdzięcznym, zachęcającym kompanem.

 

2. Instrumenty niskie [do 1,1 m] zazwyczaj brzmią „małym i szkolnym dźwiękiem”, a możliwości dostrajania ich jest również ograniczona [struny wykazują zwiększoną tendencję do wewnętrznych falowań, wzbudzeń i alikwot], dźwięczność ich bywa słaba a głębokość tonów płytka.

 

3. Najlepiej brzmią instrumenty powyżej 1,2m wysokości.

 

4. Do edukacji należy unikać instrumentów starych (w stanie do remontu) ze starodawnymi rozwiązaniami technicznymi, które zazwyczaj posiadają mechanikę górno-tłumikową, w przypadku starych fortepianów – mechanik pojedynczo-repetycyjnych. W tym przypadku naprawa pianin i fortepianów jest dość uciążliwa i ograniczona, ze względu na dostęp do części jedynie z odzysku, oraz nie rozwinięty jeszcze w Polsce rynek instrumentów zabytkowych.

 

5. Warto zatem nabywać instrumenty markowe i działające, posiadające niemieckie, amerykańskie lub japońskie mechanizmy

i podzespoły, rynki te mają długą historię w produkcji dobrych instrumentów.

 

6. Warto sprawdzać dźwięczność wszystkich sektorów skali instrumentu oraz wyrównanie barwy szczególnie w przechodzeniu pomiędzy sektorami: basowym, średnicowym i sopranowym.

 

7. Warto nabywać instrumenty zwyczajnie ładne, będą one ozdobą Twojego domu przez długie lata!

 

8. Koniecznie należy zweryfikować, czy instrument nie ma popękanej płyty rezonansowej, jest to bowiem usterka znacznie osłabiająca jakość instrumentu,

 

9. Instrument powinien swobodnie utrzymywać strój 440 Hz.